Parijs en Disneyland reizen Boekingsvoorwaarden

Boekingsvoorwaarden

045-5327711

Download eventueel het PDF document

C&O Travel en Topeventtickets reisvoorwaarden afgeleid van ANVR

Artikel 1 Inleidende bepaling
Artikel 2 Totstandkoming en inhoud overeenkomst
Artikel 3 Betaling
Artikel 4 Reissom
Artikel 5 Informatie
Artikel 6 Reisbescheiden
Artikel 7 Wijzigingen door de reiziger
Artikel 8 In-de-plaatsstelling
Artikel 9 Annulering door de reiziger
Artikel 10 Opzegging door de reisorganisator
Artikel 11 Wijziging door de reisorganisator
Artikel 12 Aansprakelijkheid en overmacht
Artikel 13 Hulp en bijstand
Artikel 14 Uitsluiting en beperkingen aansprakelijkheid reisorganisator
Artikel 15 Verplichtingen van de reiziger
Artikel 16 Rente en incassokosten
Artikel 17 Klachten
Artikel 18 Geschillen
Artikel 1 Inleidende bepaling
1. In deze reisvoorwaarden wordt verstaan onder:
Reisorganisator: degene die, in de uitoefening van zijn bedrijf, op eigen naam aan het publiek of aan een groep personen van te
voren georganiseerde reizen, eigen vervoer arrangementen en tickets aanbiedt.
C&O Travel is onder lidnummer 1205 de ANVR
reisorganisator en zal verder in deze voorwaarden overal als reisorganisator benoemd worden. Topeventtickets is een divisie van C&O Travel.
Reisovereenkomst: de overeenkomst waarbij een reisorganisator zich jegens
zijn wederpartij verbindt tot het verschaffen van een door
hem aangeboden van te voren georganiseerde reis die
een overnachting of een periode van meer dan 24 uren
omvat alsmede tenminste twee van de volgende diensten:
a. vervoer;
b. verblijf;
c. een andere, niet met vervoer of verblijf verband houdende
toeristische dienst, die een significant deel van de reis
uitmaakt.
Eigen-vervoerreizen: reizen waarbij de reiziger alleen vakantieaccommodatie
reserveert en het vervoer zelf organiseert.
Tickets evenement Reizen eigen vervoer en ook georganiseerd waarbij men
een ticket besteld voor een evenement.
Reiziger: a. de wederpartij van de reisorganisator, of
2
b. degene te wiens behoeve de reis is bedongen en die dat
beding heeft aanvaard, of
c. degene aan wie overeenkomstig artikel 8 van deze
voorwaarden de rechtsverhouding tot de reisorganisator
is overgedragen.
Boekingskantoor: het bedrijf dat tussen de reiziger en de reisorganisator
bemiddelt bij het sluiten van de reisovereenkomst.
Werkdagen: de dagen maandag tot en met zaterdag, uitgezonderd
erkende feestdagen.
Kantooruren: maandag tot en met vrijdag van 09.00 - 17.30 uur ,
uitgezonderd erkende feestdagen.
2. Deze reisvoorwaarden zijn van toepassing op alle reisovereenkomsten alsmede
op overeenkomsten met betrekking tot eigen-vervoerreizen en pendelreizen per
bus. De reisorganisator kan bedingen dat deze reisvoorwaarden ook van
toepassing zijn op overeenkomsten met betrekking tot andere reizen, mits zulks
in de publicatie wordt vermeld.
3. De bedragen in deze voorwaarden vermeld, gelden, voor zover van toepassing,
inclusief BTW.
4. Organisatoren van cruises, lijndienstreizen, rondreizen, avontuurlijke reizen,
evenementenreizen, en reizen buiten Europa en de Middellandse Zeelanden
kunnen afwijken van het bepaalde in artikel 3 lid 1 en artikel 9 lid 2. Zij dienen
deze afwijkende bepalingen vooraf duidelijk aan de reiziger kenbaar te maken.
Artikel 2 Totstandkoming en inhoud overeenkomst
1. a. De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding door de reiziger van het
aanbod van de reisorganisator. De aanvaarding kan hetzij rechtstreeks, hetzij
via bemiddeling van een boekingskantoor plaatsvinden. Na totstandkoming van
de overeenkomst ontvangt de reiziger schriftelijk of langs elektronische weg zo
spoedig mogelijk een bevestiging hiervan, eventueel in de vorm van een
factuur.
b. Bij boeking via internet richt de reisorganisator het boekingsproces zodanig in
dat de reiziger er vóór de aanvaarding op gewezen wordt dat hij een
overeenkomst aangaat. Door de bevestiging van de boeking door de
reisorganisator is de reiziger aan deze overeenkomst gebonden.
Reisorganisator vermeldt in het boekingsformulier duidelijk dat de reiziger
akkoord dient te gaan met de algemene reisvoorwaarden welke in te lezen zijn
op de internetsite. Zo moet de reiziger aanvinken dat hij akkoord gaat met de
algemene reisvoorwaarden. Eenmaal akkoord gegaan met de voorwaarden en
het boekingsformulier per internet of via elektronische weg verzonden aan de
reisorganisator, is de overeenkomst tot stand gekomen.
2. Het aanbod van de reisorganisator is vrijblijvend en kan zo nodig door deze
worden herroepen. Herroeping wegens correctie van fouten in de berekening
van de reissom of van andere fouten is toegestaan. Dit dient zo spoedig
mogelijk, doch uiterlijk binnen 8 kantooruren na aanvaarding, te geschieden
onder opgaaf van redenen. Herroeping wegens verhoging van de reissom dient
te voldoen aan de vereisten van artikel 4.
3
3. De reisorganisator heeft het recht de overeenkomst met onmiddellijke ingang
op te zeggen, indien het aantal aanmeldingen kleiner is dan het vereiste
minimum aantal. Hij vermeldt de opzegtermijn en het vereiste minimum aantal
aanmeldingen duidelijk in de publicatie.
Dit geldt ook voor opstapplaatsen welke te weinig aanmeldingen hebben en
waarvoor niet het gewenste minimum aantal gehaald wordt.
De opzegging dient binnen de in de publicatie genoemde termijn en schriftelijk
te geschieden. De artikelen 10 en 12 zijn niet van toepassing.
4. a. De reiziger verstrekt het boekingskantoor of de reisorganisator voor of uiterlijk
bij het sluiten van de overeenkomst alle gegevens omtrent hemzelf en de door
hem aangemelde reizigers die van belang kunnen zijn voor het sluiten of de
uitvoering van de overeenkomst. Tevens vermeldt hij bijzonderheden omtrent
de hoedanigheid of de samenstelling van de door hem aangemelde groep
reizigers die van belang kunnen zijn voor de goede uitvoering van de reis door
de reisorganisator.
b. Indien hij in deze informatieplicht tekort schiet en dit tot gevolg heeft dat deze
reiziger(s) door de reisorganisator van (verdere) deelname aan de reis
overeenkomstig het bepaalde in artikel 15 lid 2 wordt (worden) uitgesloten,
worden de in dat artikel bedoelde kosten aan hem in rekening gebracht.
5. a. Degene die namens of ten behoeve van een ander een overeenkomst aangaat
(de aanmelder), is hoofdelijk aansprakelijk voor alle verplichtingen die uit de
overeenkomst voortvloeien.
Let wel: Dit is vooral van belang met het afsluiten van verzekeringen welke op
naam worden afgesloten.
b. Alle verkeer (ook het betalingsverkeer) tussen de reiziger(s) enerzijds en de
reisorganisatie en/of het boekingskantoor anderzijds verloopt uitsluitend via de
aanmelder.
c. De (andere) reiziger(s) is (zijn) voor zijn (hun) eigen deel aansprakelijk.
6. a. Indien de overeengekomen reis is opgenomen in een publicatie van de
reisorganisator maken de hierin opgenomen gegevens mede deel uit van de
overeenkomst.
b. Indien de reisorganisator algemene voorbehouden in het algemeen gedeelte
van het programma heeft opgenomen en deze in strijd zijn met de
reisvoorwaarden, gelden de voor de reiziger meest gunstige bepalingen.
c. Kennelijke fouten en kennelijke vergissingen binden de reisorganisator niet.
Dergelijke fouten en vergissingen zijn fouten en vergissingen die - vanuit het
perspectief van de gemiddelde reiziger - op het eerste gezicht als zodanig
kenbaar zijn of zouden moeten zijn.
7. a. Op medische gronden kunnen afwijkingen van of toevoegingen aan de door de
reisorganisator aangeboden reis worden verlangd (medische essenties). De
reisorganisator zal een reële inspanning leveren teneinde hieraan gevolg te
kunnen geven, tenzij dat in alle redelijkheid niet van hem kan worden gevergd.
Medische essenties behoeven de nadrukkelijke schriftelijke instemming van de
reisorganisator.
4
b. De reisorganisator heeft in dat geval het recht de volgende kosten in rekening
te brengen:
- aan de afwijking of toevoeging verbonden organisatiekosten tot een bedrag
van € 23,- per boeking (bij eigen-vervoerreizen € 11,- per boeking indien
korter dan 5 dagen of bij verblijf in Nederland);
- communicatiekosten;
- eventuele, door de bij de uitvoering van de reis betrokken dienstverleners in
rekening gebrachte extra kosten.
c. Een essentieverzoek op andere dan medische gronden (andere essenties)
neemt de reisorganisator alleen in behandeling, als dit een redelijke kans van
slagen heeft. In dat geval heeft hij het recht om de volgende kosten in rekening
te brengen:
- de aan het verzoek verbonden organisatiekosten van € 27,- per boeking (bij
eigen-vervoerreizen € 14,- per boeking indien korter dan 5 dagen of bij verblijf
in Nederland);
- communicatiekosten;
- eventuele, door de bij de uitvoering van de reis betrokken dienstverleners in
rekening gebrachte extra kosten.
Ook deze verzoeken behoeven de uitdrukkelijke schriftelijke instemming van de
reisorganisator.
8. a. Voor vervoersonderdelen van de reis zullen vertrek- en aankomsttijden worden
vermeld in de reisbescheiden. Deze tijden zijn definitief. De reisorganisator kan
hier alleen binnen redelijke grenzen en alleen indien handhaving van deze
tijden redelijkerwijs niet van hem kan worden gevergd van afwijken. In dat geval
zijn de artikelen 11 en 12 niet van toepassing.
b. Bij vliegvervoer wordt de identiteit van de uitvoerende luchtvaartmaatschappij
zodra deze bij de reisorganisator bekend is aan de reiziger bekendgemaakt, zo
mogelijk bij boeking en uiterlijk bij het verstrekken van de reisbescheiden.
9. De reisorganisator draagt geen verantwoordelijkheid voor algemene informatie
in foto's, folders, advertenties, websites en andere informatiedragers, voor
zover onder verantwoordelijkheid van derden opgesteld of uitgegeven.
Artikel 3 Betaling
1. a. Bij het totstandkomen van de overeenkomst dient een aanbetaling van 15 %
van de totale overeengekomen reissom te worden voldaan. Organisatoren van
cruises, lijndienstreizen, rondreizen, avontuurlijke reizen en reizen buiten
Europa en de Middellandse Zeelanden kunnen hiervan afwijken. Zij maken dat
vooraf duidelijk aan de reiziger kenbaar.
Met name voor arrangementen met een evenement waarvoor een ticket
ingekocht moet worden, geldt een aanbetaling van 100%.
b. In geval van eigen-vervoerreizen naar hotels bedraagt de aanbetaling 20 % van
de reissom.
c. In geval van eigen-vervoerreizen naar wooneenheden zoals bungalows,
appartementen, motorboten, zeiljachten, stacaravans, campingstaanplaatsen
bedraagt de aanbetaling 30 % van de reissom.
5
2. Het restant van de reissom moet uiterlijk zes weken voor de dag van vertrek (bij
eigen-vervoerreizen voor de aankomstdatum van het eerst geboekte verblijf) in
het bezit zijn van het boekingskantoor.
Bij niet tijdige betaling is de reiziger in verzuim. Hij wordt daar door of namens
de reisorganisator schriftelijk op gewezen en heeft dan alsnog de mogelijkheid
het nog verschuldigde bedrag binnen 7 werkdagen te voldoen. Indien betaling
ook dan uitblijft, wordt de overeenkomst geacht te zijn geannuleerd op de dag
van verzuim. De reisorganisator heeft het recht om de daarvoor verschuldigde
annuleringskosten in rekening te brengen. In dat geval zijn de bepalingen van
artikel 9 van toepassing en worden de reeds betaalde gelden met de
annuleringsgelden verrekend.
3. Indien de overeenkomst binnen 6 weken voor de dag van vertrek tot stand
komt, moet terstond de gehele reissom worden voldaan.
Artikel 4 Reissom
1. De gepubliceerde reissom geldt per persoon, tenzij anders aangegeven. Hierin
zijn begrepen de diensten en voorzieningen zoals in de publicatie vermeld. *)
2. De gepubliceerde reissom is gebaseerd op de prijzen, geldkoersen, heffingen
en belastingen, zoals deze de reisorganisator bekend waren ten tijde van het in
druk geven van de publicatie.
3. Zolang niet de gehele reissom is voldaan, heeft de reisorganisator het recht om
tot 20 dagen voor de dag van vertrek (bij eigen-vervoerreizen voor de
aankomstdatum van het eerst geboekte verblijf) de reissom te verhogen in
verband met wijzigingen in de vervoerskosten (met inbegrip van
brandstofkosten), de verschuldigde belastingen, heffingen en de toepasselijke
wisselkoersen. De reisorganisator zal daarbij aangeven op welke wijze de
verhoging is berekend. Bedoelde wijzigingen zullen ook aanleiding geven tot
verlaging van de reissom, tenzij dit, gelet op de daaraan verbonden kosten, in
redelijkheid niet van de reisorganisator kan worden gevergd. De reisorganisator
zal de reiziger aangeven op welke wijze de verlaging is berekend.
4. a. Chartervliegreizen Europa
In afwijking van het bepaalde in lid 3 zal de reisorganisator na de
totstandkoming van de reisovereenkomst de reissom van chartervliegreizen die
door Nederlandse luchtvaartmaatschappijen worden uitgevoerd naar Europese
bestemmingen en de Middellandse Zeelanden niet wijzigen.
b. Overige reizen
In afwijking van het bepaalde in lid 3 zal de reisorganisator na tijdige betaling
van de gehele reissom vanaf zes weken voor de dag van vertrek (bij eigenvervoerreizen
voor de aankomstdatum van het eerst geboekte verblijf) de
reissom niet wijzigen.
c. In afwijking van het sub a. en b. bepaalde en uitsluitend in geval van
onvoorzienbare
- verhogingen van verschuldigde belastingen of heffingen, of
- extreme verhoging van de vervoerskosten
6
kan de reisorganisator tot 20 dagen voor de dag van vertrek de reissom
verhogen. ANVR en de Consumentenbond bepalen samen of van een
dergelijke situatie sprake is. Indien daarover geen overeenstemming bereikt
wordt, zal een in gezamenlijk overleg aan te wijzen onafhankelijke derde
worden gevraagd hierover een partijen bindende uitspraak te doen.
d. Bij evenementen geldt dat reisorganisator vaak tickets of entreebewijzen koopt
bij incoming agentschappen oftewel Ticketkantoren. Reisorganisator betaalt
hier een extra fee en dit resulteert vaak in een verkoopbedrag welke hoger is
dan op het originele ticket staat vermeld. Daarbij nog eens posten (welke niet
op ticket staan) als bespreekkosten, verzendkosten en BTW welke
reisorganisator betaalt.
5. a. De reiziger heeft het recht een verhoging van de reissom als bedoeld in de
beide vorige leden af te wijzen. Hij moet - op straffe van verval - van dit recht
gebruik maken binnen 3 werkdagen na ontvangst van de mededeling van de
verhoging.
b. Indien de reiziger de reissomverhoging afwijst, heeft de reisorganisator het
recht de overeenkomst op te zeggen. Hij moet - op straffe van verval - binnen 7
werkdagen na ontvangst door de reiziger van de mededeling over de verhoging
van dit recht gebruik maken. Alsdan heeft de reiziger recht op kwijtschelding of
onmiddellijke restitutie van reeds betaalde gelden. De artikelen 10, 11 en 12 zijn
niet van toepassing.
*) Artikel 4 lid 1 zal na aanvaarding van de Code Reisaanbiedingen als volgt luiden:
1. De gepubliceerde reissom geldt per persoon, tenzij anders aangegeven. Hierin zijn
begrepen de diensten en voorzieningen in de publicatie vermeld, al of niet in
verschillende kostenelementen gespecificeerd, inclusief de op het moment van
publicatie bekende onvermijdbare bijkomende kosten die de reiziger voor de
aangeboden diensten moet betalen. Onder onvermijdbare bijkomende kosten worden
verstaan kosten die onlosmakelijk verbonden zijn met de aangeboden dienst.
Daaronder vallen niet de kosten van aanvullende diensten die op verzoek van de
reiziger door de reisorganisator of door derden worden verleend, zoals
verzekeringspremies, alsmede kosten welke bij boeking per party worden geheven en
variëren naar gelang de grootte van de party, en reserveringskosten die per
verkoopkanaal kunnen variëren.
Artikel 5 Informatie
1. Uiterlijk bij de totstandkoming van de overeenkomst zal door of vanwege de
reisorganisator algemene op de Nederlandse nationaliteit afgestemde
informatie betreffende paspoorten, visa en eventuele formaliteiten op
gezondheidsgebied aan de reiziger worden verstrekt. De reiziger is zélf
verantwoordelijk om bij de betrokken autoriteiten de nodige aanvullende
informatie in te winnen en tevens tijdig voor vertrek na te gaan of de eerder
verkregen informatie intussen niet is gewijzigd.
2. Indien de reiziger de reis niet (geheel) kan maken wegens het ontbreken van
enig (geldig) document, komt zulks met alle daaraan verbonden gevolgen voor
zijn rekening, tenzij de reisorganisator heeft toegezegd voor dat document te
zullen zorgen en het ontbreken daarvan hem kan worden toegerekend of de
reisorganisator tekort is geschoten in zijn in het vorige lid bedoelde
informatieverplichting.
7
3. De reiziger is zelf verantwoordelijk voor het bij zich hebben van de benodigde
documenten, zoals een aan alle geldigheidsvereisten voldoend paspoort, of,
waar toegestaan, een identiteitskaart en de eventueel vereiste visa, bewijzen
van inentingen en vaccinaties, rijbewijs en groene kaart.
4. Door of vanwege de reisorganisator zal de reiziger informatie worden verstrekt
over de mogelijkheid tot het afsluiten van een annuleringskostenverzekering en
een reisverzekering.
Artikel 6 Reisbescheiden
1. De reisorganisator stelt de benodigde reisbescheiden uiterlijk 10 dagen voor de
dag van vertrek (bij eigen-vervoerreizen voor de aankomstdatum van het eerst
geboekte verblijf) in het bezit van de reiziger, tenzij dit redelijkerwijs niet van de
reisorganisator kan worden gevergd.
2. Indien de reiziger uiterlijk 5 werkdagen voor vertrek nog geen reisbescheiden
ontvangen heeft, meldt hij dit onverwijld bij de reisorganisator of het
boekingskantoor.
3. a. Ingeval een reis wordt geboekt binnen 10 dagen voor de dag van vertrek (bij
eigen-vervoerreizen: voor de aankomstdatum van het eerst geboekte verblijf)
geeft de reisorganisator of het boekingskantoor aan wanneer en op welke wijze
de benodigde reisbescheiden in het bezit van de reiziger worden gesteld.
b. Als de reiziger deze niet dienovereenkomstig ontvangen heeft, meldt hij dit
onverwijld bij de reisorganisator of het boekingskantoor.
Artikel 7 Wijzigingen door de reiziger
1. Na totstandkoming van de overeenkomst kan de reiziger wijziging daarvan
verzoeken. Hiervoor geldt de voorwaarde, dat de reiziger de gewijzigde reissom
onder aftrek van de reeds betaalde gelden voldoet. Bovendien is hij gehouden
de wijzigingskosten ad € 27,- per boeking (bij eigen-vervoerreizen € 14,- indien
korter dan 5 dagen of bij verblijf in Nederland) en eventuele
communicatiekosten te voldoen. Over het verzoek zal zo spoedig mogelijk
worden beslist. Tot 28 dagen voor vertrek zullen deze wijzigingen voor zover
mogelijk worden aangebracht en in dat geval schriftelijk door de reisorganisator
worden bevestigd.
2. Afwijzing zal met redenen worden omkleed en de reiziger onverwijld worden
meegedeeld. De reiziger kan de oorspronkelijke overeenkomst handhaven dan
wel annuleren. In dat laatste geval is artikel 9 van toepassing. Bij uitblijven van
een reactie van de reiziger op de afwijzing van zijn verzoek wordt de
oorspronkelijke overeenkomst uitgevoerd.
3. Wijziging van de vertrekdatum of vermindering van het aantal betalende
passagiers wordt beschouwd als een (deel-)annulering waarop artikel 9 van
toepassing is. In dat geval zijn geen wijzigings- of communicatiekosten
verschuldigd.
Artikel 8 In-de-plaatsstelling
8
1. Tijdig voor de aanvang van de reis kan de reiziger zich laten vervangen door
een ander. Daarvoor gelden de volgende voorwaarden:
- de ander voldoet aan alle aan de overeenkomst verbonden voorwaarden; en
- het verzoek wordt uiterlijk 7 dagen vóór vertrek ingediend, dan wel zo tijdig
dat de benodigde handelingen en formaliteiten nog kunnen worden verricht;
en
- de voorwaarden van de bij de uitvoering betrokken dienstverleners verzetten
zich niet tegen deze in-de-plaatsstelling.
2. De aanmelder, de reiziger en degene die hem vervangt zijn hoofdelijk
aansprakelijk tegenover de reisorganisator voor de betaling van het nog
verschuldigde gedeelte van de reissom, de in artikel 7 lid 1 bedoelde wijzigingsen
communicatiekosten en de eventuele extra kosten als gevolg van de
vervanging.
Artikel 9 Annulering door de reiziger
1. Reizen, waarvoor een dekkingsbeperking van het Calamiteitenfonds Reizen
geldt, kunnen vanaf 30 dagen voor vertrek kosteloos geannuleerd worden.
Dit geldt voor bestemmingen waarvoor een negatief reisadvies wordt
afgevaardigd.
2. a. Indien een overeenkomst wordt geannuleerd, is de reiziger naast eventueel
verschuldigde reserveringskosten de volgende annuleringskosten verschuldigd.
Bij evenementen en tickets verwijzen we naar lid c.
- bij annulering tot de 42ste dag (exclusief) vóór de vertrekdag: de aanbetaling;
- bij annulering vanaf de 42ste dag (inclusief) tot de 28ste dag (exclusief) vóór
de vertrekdag: 35% van de reissom;
- bij annulering vanaf de 28ste dag (inclusief) tot de 21ste dag (exclusief) vóór
de vertrekdag: 40% van de reissom;
- bij annulering vanaf de 21ste dag (inclusief) tot de 14de dag (exclusief) vóór
de vertrekdag: 50% van de reissom;
- bij annulering vanaf de 14de dag (inclusief) tot de 5de dag (exclusief) vóór de
vertrekdag: 75% van de reissom;
- bij annulering vanaf de 5de dag (inclusief) tot de vertrekdag: 90% van de
reissom;
- bij annulering op de vertrekdag of later: de volle reissom.
b. In afwijking van het sub a. bepaalde zijn voor eigen-vervoerreizen naar
wooneenheden zoals bungalows, appartementen, motorboten, zeiljachten,
stacaravans en campingstaanplaatsen, naast eventueel verschuldigde
reserveringskosten de volgende annuleringskosten verschuldigd:
- bij annulering tot de 42ste dag (exclusief) vóór de vertrekdag: de
aanbetaling;
- bij annulering vanaf de 42ste dag (inclusief) tot de 28ste dag (exclusief)
vóór de vertrekdag: 60% van de reissom;
- bij annulering vanaf de 28ste dag (inclusief) tot de vertrekdag: 90% van de
reissom;
- bij annulering op de vertrekdag of later: de volle reissom.
c. Bij annulering van evenementenreizen of evenementen tickets zoals concert-,
musical- en sport tickets geldt de volledige reissom. D.w.z. 100%
annuleringskosten.
9
. Tickets worden namelijk ingekocht en op naam gereserveerd naar aanleiding
van de reservering door de reiziger c.q. boeker.
3. a. Indien een reis is samengesteld uit verschillende onderdelen, waarop
verschillende annuleringsbepalingen van toepassing zijn, gelden per onderdeel
de specifiek hierop van toepassing zijnde bepalingen.
b. Organisatoren van cruises, rondreizen, avontuurlijke reizen en reizen buiten
Europa en de Middellandse Zeelanden kunnen afwijken van het bepaalde in lid
2. Zij maken dat vooraf aan de reiziger kenbaar.
c. Indien het vervoer per lijndienst wordt uitgevoerd of bijzondere diensten zoals
camperhuur, autohuur, nationale parken en culturele of sportevenementen
worden aangeboden, kunnen voor dat vervoer c.q. die bijzondere diensten
afwijkende annuleringsbepalingen gelden. Deze worden vooraf aan de reiziger
kenbaar gemaakt.
4. De reiziger die de reis annuleert, is gehouden de annuleringskosten conform
het bepaalde in de vorige leden te voldoen, tenzij hij gemotiveerd aangeeft
waarom de schade van de reisorganisator lager is uitgevallen. In dat geval zal
de reisorganisator deze lagere schade in rekening brengen. Onder schade
wordt verstaan geleden verlies en gederfde winst.
5. In geval geen annulering plaatsvindt, maar de reiziger voor in-de-plaatsstelling
kiest, is artikel 8 van toepassing.
6. a. Het annuleren van een overeenkomst door één of meer reizigers die
gezamenlijk voor een verblijf in een hotelkamer, appartement, vakantiewoning
of andere accommodatie hebben geboekt, geldt als annulering van alle
overeenkomsten, zodat door alle reizigers de bedragen, bedoeld in voorgaande
leden, moeten worden betaald.
b. Indien de overblijvende reizigers zulks willen en hun groepsgrootte in de
prijstabel voor deze accommodatie voorkomt, blijven de respectievelijke
overeenkomsten in stand. Het bepaalde sub c. is dan van toepassing.
c. De sub b. bedoelde reizigers zullen de reissom moeten betalen, zoals deze
voor het resterende aantal reizigers in de prijstabel vermeld staat.
d. Indien de overblijvende reizigers een nieuwe overeenkomst voor hetzelfde
tijdvak en dezelfde accommodatie willen aangaan, worden de voor de
overblijvende reiziger(s) ontvangen annuleringsgelden in mindering gebracht op
de nieuwe reissom(men).
Overigens zal het totaalbedrag van annuleringsgeld en verhoogde
reissom(men) het totaal van de reissommen voor de oorspronkelijke reizigers
nooit te boven gaan.
10
7. Annuleringen buiten kantooruren worden geacht te zijn verricht op de
eerstvolgende werkdag.
Artikel 10 Opzegging door de reisorganisator
1. De reisorganisator heeft het recht de overeenkomst op te zeggen wegens
gewichtige omstandigheden.
2. Onder gewichtige omstandigheden worden verstaan omstandigheden die van
zodanige aard zijn dat verdere gebondenheid van de reisorganisator aan de
overeenkomst in redelijkheid niet kan worden gevergd.
3. Een op de overeenkomst betrekking hebbende dekkingsbeperking van het
Calamiteitenfonds Reizen is een gewichtige omstandigheid.
4. a. Indien de oorzaak van de opzegging aan de reiziger kan worden toegerekend,
komt de hieruit voortvloeiende schade voor rekening van de reiziger.
b. Indien de oorzaak van de opzegging aan de reisorganisator kan worden
toegerekend, komt de hieruit voortvloeiende schade voor rekening van de
reisorganisator. Of zulks het geval is, wordt bepaald aan de hand van artikel 12.
c. Indien de oorzaak van de opzegging noch aan de reiziger noch aan de
reisorganisator kan worden toegerekend, dragen partijen ieder hun eigen
schade zoals nader uitgewerkt in artikel 13.
5. Indien de reisorganisator door de opzegging geld bespaart, heeft de reiziger
voor zijn deel recht op het bedrag van die besparing.
6. Afgelasting / niet doorgaan evenement.
Indien een evenement niet doorgaat en de reisorganisator niet betrokken is bij
de organisatie van het evenement of anders gezegd de reisorganisator geen
schuld toegerekend kan worden voor het niet doorgaan van het evenement, kan
de reisorganisator niet aansprakelijk gesteld worden.
Reisorganisatie zal wel alles in het werk stellen om via toeleveranciers (vaak
tussen personen of instanties) , het ticketbedrag terug te vorderen bij de
leveranciers van de entreebewijzen. Reisorganisator is hierbij afhankelijk van
de criteria welke derden hierbij hanteren en kan dus niet altijd opkomen voor de
schade c.q. gedeeltelijke schade.
Indien het evenement deel uit maakt van een reis naar een attractieve
bestemming of met andere woorden indien de reis nog voldoende kaliber heeft,
zal de reis verder uitgevoerd worden en zal reisorganisator trachten het
ticketbedrag terug te krijgen.
Mocht reisorganisator geen restitutie krijgen van het ticketbedrag, of maar een
gedeelte daarvan, zal reiziger zich moeten wenden tot de organisator van het
concert. Met name reserveringskosten, BTW en verzendingskosten worden
vaak niet gerestitueerd door de organisator van het evenement.
Artikel 11 Wijziging door de reisorganisator
1. a. De reisorganisator heeft het recht de overeengekomen dienstverlening te
wijzigen wegens gewichtige omstandigheden als nader omschreven in artikel
10 lid 2. Deze deelt hij binnen 72 uur (3 werkdagen) aan de reiziger mee, nadat
11
de reisorganisator van de wijziging op de hoogte is gesteld. Vanaf 10 dagen
voor vertrek (bij eigen-vervoerreizen voor de aankomstdatum van het eerst
geboekte verblijf) deelt hij deze binnen 24 uur (1 werkdag) mee.
b. Als de wijziging één of meer wezenlijke punten betreft kan de reiziger de
wijziging(en) afwijzen.
c. Als de wijziging één of meer niet wezenlijke punten betreft kan de reiziger de
wijziging slechts afwijzen indien de wijziging hem tot nadeel van meer dan
geringe betekenis strekt.
d. Indien de reisorganisator door de wijziging geld bespaart, heeft de reiziger voor
zijn deel recht op het bedrag van die besparing.
e Indien het evenement verplaatst wordt naar een nieuwe datum en de
reisorganisator geen deel uitmaakt van de organisatie van het evenement, zal
de reiziger akkoord moeten gaan met de nieuwe reisdatum.
De reiziger kan de reisorganisator niet aansprakelijk stellen voor de schade en
zal zich hiervoor moeten wenden tot de organisator van het evenement.
Vooral bij losse ticketverkoop treedt reisorganisator meer als bemiddelaar op
tussen organisator en evenementbezoeker.
2. a. In geval van wijziging doet de reisorganisator de reiziger indien mogelijk een
alternatief aanbod. Dit doet hij binnen 72 uur (3 werkdagen). Vanaf 10 dagen
voor vertrek (bij eigen-vervoerreizen voor de aankomstdatum van het eerst
geboekte verblijf) geldt hiervoor een termijn van 24 uur (1 werkdag).
b. Het alternatieve aanbod dient minstens gelijkwaardig te zijn. De
gelijkwaardigheid van alternatieve accommodatie moet worden beoordeeld naar
objectieve maatstaven en dient te worden bepaald naar de volgende
omstandigheden die uit het vervangende aanbod moeten blijken:
- de situering van de accommodatie in de plaats van bestemming;
- de aard en klasse van de accommodatie;
- de faciliteiten die de accommodatie verder biedt.
Bij de hier bedoelde beoordeling moet rekening worden gehouden met:
- de samenstelling van het reisgezelschap;
- de aan de reisorganisator bekendgemaakte en door hem schriftelijk
bevestigde bijzondere eigenschappen of omstandigheden van de betrokken
reiziger(s) die door de reiziger(s) als van wezenlijk belang zijn opgegeven;
- de door de reiziger verlangde afwijkingen van het programma of
toevoegingen daaraan, die door de reisorganisator schriftelijk voor akkoord
zijn bevestigd.
3. a. De reiziger die gebruik maakt van zijn recht om de wijziging of alternatief
aanbod ingevolge de vorige leden af te wijzen, moet dit binnen 72 uur (3
werkdagen) na ontvangst van het bericht over de wijziging of van het
alternatieve aanbod kenbaar maken. Vanaf 10 dagen voor vertrek geldt
hiervoor een termijn van 24 uur (1 werkdag).
b. In dat geval heeft de reisorganisator het recht de overeenkomst met
onmiddellijke ingang op te zeggen. Hij moet - op straffe van verval - van dit
recht gebruik maken binnen 72 uur (3 werkdagen) na ontvangst van de
afwijzing door de reiziger. Vanaf 10 dagen voor vertrek (bij eigen-vervoerreizen
voor de aankomstdatum van het eerst geboekte verblijf) geldt hiervoor een
termijn van 24 uur (1 werkdag).
12
De reiziger heeft in dat geval recht op kwijtschelding of teruggave van de
reissom (of, indien de reis reeds ten dele is genoten, op teruggave van een
evenredig deel daarvan) binnen 2 weken, onverminderd zijn eventuele recht op
schadevergoeding als bedoeld in lid 4.
4. a. Indien de oorzaak van de wijziging aan de reisorganisator kan worden
toegerekend, komt de hieruit voortvloeiende schade van de reiziger voor
rekening van de reisorganisator. Of zulks het geval is, wordt bepaald aan de
hand van artikel 12.
b. Indien de oorzaak van de wijziging aan de reiziger kan worden toegerekend,
komt de hieruit voortvloeiende schade voor rekening van de reiziger.
c. Indien de oorzaak van de wijziging noch aan de reiziger noch aan de
reisorganisator kan worden toegerekend, dragen partijen ieder hun eigen
schade zoals nader uitgewerkt in artikel 13.
5. Indien na aanvang van de overeengekomen reis een belangrijk gedeelte van de
diensten, waarop de overeenkomst betrekking heeft, niet kan worden verleend,
zorgt de reisorganisator ervoor dat passende, alternatieve regelingen worden
getroffen met het oog op continuering van de reis. Zie voor de kosten daarvan
artikel 13.
Indien dergelijke regelingen niet mogelijk zijn, verstrekt de reisorganisator de
reizigers indien nodig een gelijkwaardig vervoermiddel dat hen terug brengt
naar de plaats van vertrek dan wel een andere met de reiziger(s)
overeengekomen plaats van terugkeer. Zie voor de kosten daarvan artikel 13.
6. De reisorganisator is, onverminderd het bepaalde in artikel 15 lid 4, verplicht de
reiziger te informeren over een door hem doorgevoerde wijziging in de
vertrektijd.
Deze verplichting geldt ten aanzien van de terugreis niet jegens reizigers die
hebben geboekt voor uitsluitend vervoer en/of van wie het verblijfsadres niet
bekend is.
Artikel 12 Aansprakelijkheid en overmacht
1. Onverminderd het bepaalde in de artikelen 10 en 11 is de reisorganisator
verplicht tot uitvoering van de overeenkomst overeenkomstig de verwachtingen
die de reiziger op grond van de overeenkomst redelijkerwijs mocht hebben.
2. Indien de reis niet verloopt overeenkomstig de in lid 1 bedoelde verwachtingen,
is de reiziger verplicht daarvan zo spoedig mogelijk mededeling te doen aan de
betrokkenen als bedoeld in artikel 17 lid 1.
3. Indien de reis niet verloopt overeenkomstig de in lid 1 bedoelde verwachtingen,
is de reisorganisator onverminderd het bepaalde in de artikelen 13, 14 en 15
verplicht de eventuele schade van de reiziger te vergoeden, tenzij de
tekortkoming in de nakoming niet aan de reisorganisator is toe te rekenen noch
aan de persoon van wiens hulp hij bij de uitvoering van de overeenkomst
gebruik maakt, omdat:
a. de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst is toe te rekenen aan de
reiziger; of
13
b. de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst niet kon worden voorzien
of niet kon worden opgeheven en toe te rekenen is aan een derde die niet bij de
levering van de in de reis begrepen diensten is betrokken; of
c. de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst te wijten is aan een
gebeurtenis die de reisorganisator of degene van wiens hulp hij bij de uitvoering
van de overeenkomst gebruik maakt, met in achtneming van alle mogelijke
zorgvuldigheid niet kon voorzien of verhelpen; of
d. de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst te wijten is aan
overmacht als bedoeld in lid 4 van dit artikel.
4. Onder overmacht worden verstaan abnormale en onvoorzienbare
omstandigheden die onafhankelijk zijn van de wil van degene die zich er op
beroept en waarvan de gevolgen ondanks alle voorzorgsmaatregelen niet
konden worden vermeden.
5. Onder overmacht wordt verder ook verstaan het niet doorgaan van een
evenement.
Reiziger dient zich hiervoor te wenden tot de organisator van het evenement.
Zo ook een datumwijziging van een evenement. Reiziger dient akkoord te gaan
met de nieuwe datum. Reziger kan zich vervolgens wel wenden tot de
organisator van het evenement.
Artikel 13 Hulp en bijstand
1. a. De reisorganisator is naar gelang de omstandigheden verplicht de reiziger hulp
en bijstand te verlenen, indien de reis niet verloopt overeenkomstig de
verwachtingen die deze op grond van de overeenkomst redelijkerwijs mocht
hebben. De daaruit voortvloeiende kosten zijn voor rekening van de
reisorganisator, indien de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst
hem overeenkomstig artikel 12 lid 3 is toe te rekenen.
b. Indien de oorzaak aan de reiziger is toe te rekenen, is de reisorganisator tot
verlening van hulp en bijstand slechts verplicht voor zover dat redelijkerwijs van
hem kan worden gevergd. De kosten zijn in dat geval voor rekening van de
reiziger.
2. Indien de reis niet verloopt overeenkomstig de verwachtingen die de reiziger op
grond van de overeenkomst redelijkerwijs mocht hebben wegens
omstandigheden die noch aan de reiziger noch aan de reisorganisator zijn toe
te rekenen, draagt ieder zijn eigen schade. Voor de reisorganisator bestaat
deze o.a. uit de extra inzet van menskracht; voor de reiziger bestaat deze o.a.
uit extra verblijf- en repatriëringskosten.
Artikel 14 Uitsluiting en beperkingen aansprakelijkheid reisorganisator
1. a. Ingeval op een in de reis begrepen dienst een Verdrag van toepassing is dat
een uitsluiting of beperking van aansprakelijkheid aan de dienstverlener toekent
of toestaat, is de aansprakelijkheid van de reisorganisator dienovereenkomstig
uitgesloten of beperkt.
b. De reisorganisator is evenmin aansprakelijk indien en voorzover de reiziger zijn
schade heeft kunnen verhalen uit hoofde van een verzekering, zoals
bijvoorbeeld een reis- en/of annuleringskostenverzekering.
14
2. Indien de reisorganisator jegens de reiziger aansprakelijk is voor derving van
reisgenot, bedraagt de vergoeding ten hoogste éénmaal de reissom.
3. Onverminderd het bepaalde in de voorgaande leden van dit artikel is de
aansprakelijkheid van de reisorganisator voor andere schade dan veroorzaakt
door dood of letsel van de reiziger beperkt tot ten hoogste driemaal de reissom,
tenzij sprake is van opzet of grove schuld van de reisorganisator. In dat geval is
zijn aansprakelijkheid onbeperkt.
4. De in dit artikel opgenomen uitsluitingen en/of beperkingen van de
aansprakelijkheid van de reisorganisator gelden ook ten behoeve van
werknemers van de reisorganisator, het boekingskantoor en betrokken
dienstverleners, alsmede hun personeel, tenzij verdrag of wet dit uitsluit.
Artikel 15 Verplichtingen van de reiziger
1. De reiziger(s) is/zijn verplicht tot naleving van alle aanwijzingen van de
reisorganisator ter bevordering van een goede uitvoering van de reis en is/zijn
aansprakelijk voor schade veroorzaakt door zijn/hun ongeoorloofde
gedragingen, te beoordelen naar de maatstaf van het gedrag van een correcte
reiziger.
2. a. De reiziger die zodanig hinder of last oplevert of kan opleveren, dat een goede
uitvoering van een reis daardoor in sterke mate wordt bemoeilijkt of kan worden
bemoeilijkt, kan door de reisorganisator van (voortzetting van) de reis worden
uitgesloten, indien van deze in redelijkheid niet kan worden gevergd dat de
overeenkomst wordt nagekomen.
b. Alle daaruit voortvloeiende kosten komen voor rekening van de reiziger, indien
en voorzover de gevolgen van hinder of last hem kunnen worden toegerekend.
Indien en voorzover de oorzaak van de uitsluiting de reiziger niet kan worden
toegerekend, wordt hem restitutie van de reissom of een gedeelte daarvan
verleend.
3. De reiziger is verplicht eventuele schade te vermijden of zo veel mogelijk te
beperken, in het bijzonder door aan zijn meldingsplicht als nader omschreven in
artikel 17 lid 1 te voldoen.
4. Iedere reiziger dient zich uiterlijk 24 uur vóór het aangegeven tijdstip van vertrek
van de terugreis bij de reisleiding of de plaatselijke agent van de reisorganisator
te vergewissen van het exacte tijdstip van vertrek.
Artikel 16 Rente en incassokosten
De reiziger die niet tijdig aan een geldelijke verplichting jegens de reisorganisator heeft
voldaan, is over het nog verschuldigde bedrag de wettelijke rente verschuldigd.
Voorts is hij gehouden tot vergoeding van buitengerechtelijke incassokosten gelijk aan
15 % van het gevorderde, tenzij dit bedrag, de incassowerkzaamheden en het
verschuldigde bedrag in aanmerking nemende, onbillijk is.
Artikel 17 Klachten
1. a. Een tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst als bedoeld in artikel
12 lid 2 dient ter plaatse zo spoedig mogelijk gemeld te worden zodat naar een
15
oplossing kan worden gezocht. Daarvoor moet de reiziger zich - in deze
volgorde - melden bij de betrokken dienstverlener, de reisleiding of, als deze
niet aanwezig of bereikbaar is, de reisorganisator. Indien de tekortkoming niet
wordt opgeheven en afbreuk doet aan de kwaliteit van de reis moet deze in
ieder geval onverwijld worden gemeld bij de reisorganisator.
b. Als een tekortkoming ter plaatse niet bevredigend wordt opgelost, zorgt de
reisorganisator voor een adequate mogelijkheid om deze in de vorm van een
klacht schriftelijk op de voorgeschreven wijze vast te leggen (klachtrapport).
c. De reisorganisator zorgt voor informatie in de reisbescheiden inzake de ter
plaatse te volgen procedure, de contactgegevens en bereikbaarheid van
betrokkenen.
d. De communicatiekosten worden door de reisorganisator vergoed, tenzij blijkt
dat deze redelijkerwijs niet hadden behoeven te worden gemaakt.
e. Indien de reiziger niet aan de meldingsplicht en klachtrapportage heeft voldaan
en de dienstverlener of de reisorganisator daardoor niet in de gelegenheid is
gesteld de tekortkoming te verhelpen, kan zijn eventuele recht op
schadevergoeding worden beperkt of uitgesloten.
2. a. Als een klacht niet bevredigend is opgelost, moet deze uiterlijk binnen één
maand na afloop van de reis of de genoten dienst of na de oorspronkelijke
vertrekdatum schriftelijk en gemotiveerd worden ingediend bij de reisorganisator
of het boekingskantoor. De reiziger voegt daar een kopie van het klachtrapport
bij.
b. Als de klacht de totstandkoming van een overeenkomst betreft, dient deze
binnen één maand na kennisname door de reiziger van de feiten waarop de
klacht betrekking heeft, bij het boekingskantoor te worden ingediend.
c. Indien de reiziger de klacht niet tijdig indient, wordt deze door de reisorganisator
niet in behandeling genomen, tenzij de reiziger hierover redelijkerwijs geen
verwijt treft. De reisorganisator geeft de reiziger hierover schriftelijk of langs
elektronische weg bericht.
d. De reisorganisator zal uiterlijk één maand na ontvangst van de klacht schriftelijk
een inhoudelijke reactie geven. Indien deze termijn niet wordt gehaald, wordt de
termijn uit art. 18 lid 1a verlengd met één maand. Als de reactie van de
reisorganisator meer dan twee maanden uitblijft, wordt de termijn uit art. 18 lid
1a verlengd met twee maanden.
e. Als sprake is van een verdere tijdsoverschrijding door de reisorganisator
waardoor de reactietermijn van de reisorganisator met meer dan drie maanden
wordt overschreden, kan de Geschillencommissie besluiten het betreffende
geschil toch in behandeling te nemen.
Artikel 18 Geschillen
1. a. Als een klacht niet tijdig tot tevredenheid is opgelost of als ter zake geen
genoegdoening is verschaft, kan de reiziger desgewenst tot uiterlijk drie
maanden na afloop van de reis (of na de oorspronkelijke vertrekdatum) het
geschil schriftelijk voorleggen aan de Geschillencommissie Reizen, Postbus
90600, 2509 LP te Den Haag (www.sgc.nl).
De Commissie behandelt uitsluitend klachten van natuurlijke personen die niet
handelen in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
b. De Geschillencommissie doet een uitspraak onder de voorwaarden, vastgelegd
in het desbetreffende reglement. De beslissing van de Geschillencommissie
geschiedt bij wege van een partijen bindend advies. Voor de behandeling van
een geschil is een vergoeding verschuldigd.
16
2. a. Het Nederlands recht is van toepassing op de overeenkomsten die op basis van
deze reisvoorwaarden zijn gesloten, worden gewijzigd of aangevuld, tenzij op
grond van dwingende regels ander recht van toepassing is.
b. De reiziger die geen gebruik wenst te maken van de in het vorige lid genoemde
bindende adviesprocedure heeft het recht zich tot de bevoegde rechter te
wenden.
Uitsluitend een Nederlandse rechter is bevoegd van deze geschillen kennis te
nemen, tenzij op grond van dwingende regels een andere rechter bevoegd is.
c. Alle vorderingsrechten vervallen één jaar na afloop van de reis (of, indien de
reis geen doorgang heeft gevonden, één jaar na de oorspronkelijke
vertrekdatum).
3. Het ANVR zal de verplichtingen van een lid tegenover de reiziger, hem in een
bindend advies opgelegd door de Geschillencommissie Reizen, overnemen
indien het lid deze verplichtingen niet binnen de daarvoor in het bindend advies
gestelde termijn is nagekomen; één en ander tenzij het lid dat bindend advies
binnen twee maanden na de verzenddatum ter toetsing aan de rechter heeft
voorgelegd.
Artikel 19 Evenementen
De reisorganisator kan iet verantwoordelijk gesteld worden voor de kwaliteit van
entreebewijzen bijeen voorstelling, show, evenement of sport evenement. De
reisorganisator is hierbij volledig afhankelijk van de organisator van het evenement.
Indien er klachten of problemen zijn over de entreebewijzen c.q. betreffende
evenement , dient de klant zelf contact op te nemen met de organisator van het
betreffende evenement.
Ook wanneer het programma afwijkt van het eerder gepubliceerde programma kan de
reisorganisator hiervoor niet aansprakelijk gesteld worden en dient de reiziger zich te
wenden tot de organisatie van het evenement.
Artikel 20 Onvoldoende deelname
Bij onvoldoende deelnamen houdt de reisorganisator zich het recht voor om de reis te
cancelen. Er volgt dan restitutie van de volledige reissom aan de reiziger. Ook kan de
reisorganisator bij onvoldoende deelname de opstaproute c.q. opstaplocatie wijzigen.
De reiziger zal een alternatief met maximaal 40 km reisafstand van oude opstaplocatie
moeten accepteren.
Artikel 21 Afgelastingen / verplaatsen
De reisorganisator kan niet aansprakelijk gesteld worden voor het afgelasten van een
evenement.
De reisorganisator kan ook niet aansprakelijk gesteld worden voor het verplaatsen van
een evenement naar een nieuwe datum / locatie.
Bij evenementreizen dient de reiziger akkoord te gaan met de nieuwe reisdatum, of
een aanpassing in het programma door verplaatsing van een evenement.
Indien de reiziger niet akkoord gaat met de nieuwe datum, kan de reisorganisator niet
aansprakelijk gesteld worden voor schadevergoeding. De reiziger dient zich hiervoor te
wenden tot de organisator van het evenement.
17
In de twee bovengenoemde situaties kan de reisorganisator bij dagtochten en ook
meerdaagse reizen kosten in rekening brengen voor vervoer- en hotelannulering en
overige services zoals reserveringen welke in dit arrangement geboekt waren en nu
geannuleerd dienen te worden.
Met andere woorden: De reisorganisator vergoedt uitsluitend het entreebewijs voor in
elk geval 75% van het aankoopbedrag van het entreebewijs. BTW, handling, verzenden
servicekosten m.b.t. aankoop entreebewijzen door reisorganisator worden niet
vergoed aan reiziger.
Artikel 22 Ontvangst tickets
Bij busreizen naar evenementen ontvangt de reiziger de tickets op de reisdatum in de
bus of het hotel. Bij vliegreizen ontvangt de reiziger de tickets normaliter in het hotel of
ca. 1 week voor reisdatum op het thuisadres.
Uitsluitend bij eigen vervoer arrangementen kan men de tickets voor reisdatum per
post gestuurd krijgen, tenzij dit voor de reisorganisator niet te realiseren is. In dit geval
zal de reisorganisator hiervoor een oplossing aandragen.

© Copyright ANVR
De Meern, juni 2006

Download eventueel het PDF document