Parijs vervoer vliegveld Chaulnes
Chaulnes
Ten noorden van Parijs, op 125 kilometer van het centrum aan de A1 richting Lille, komt een derde vliegveld voor de Franse hoofdstad. Dit heeft de Franse regering bekend gemaakt op 15 november 2001.
Omdat de vliegvelden Charles de Gaulle en Orly rond 2015 hun maximale capaciteit bereiken, wordt een derde vliegveld gerealiseerd voor meer groeimogelijkheden voor de Franse luchtvaart.
Men verwacht dat het aantal passagiers in de Parijse regio zal stijgen van 75 miljoen nu naar 140 miljoen in 2020. De lokatie Chaulnes is gekozen uit een een aantal potentiele lokaties met name vanwege de extreem goede verbindingsgmogelijkheden.
Chaulnes ligt vlakbij de A1 waarmee het vliegveld een goede noordzuid snelwegverbinding heeft, daarnaast ligt vlakbij Chaulnes de A26 die een belangrijke oostwest verbinding vormt tussen Calais en oostelijk Frankrijk. Bovendien kruisen niet ver van Chaulnay de Noord Zuid TGV en de Oost West Eurostar. Hiermee kan Chaulnay een top knooppunt gaan vormen.
Een aantal lokale obstakels zijn nog niet opgelost. Zo moeten de plaatsjes Vermandovillers en Trihan verdwijnen en dat stuit op hevige lokale tegenstand. Maar daarnaast is er een nog veel gevoeliger probleem: de Engelse oorlogsbegraafplaats uit de 1e wereldoorlog met ongeveer 1000 graven en een Duitse begraafplaats met 22.000 graven. Beide begraafplaatsen liggen op de plek van geplande landingsbanen en men heeft hier nog geen oplossing voor.

